۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۰۸

رویکرد استاد اشکوری به میراث معنوی، عتیقه ای نیست

رویکرد استاد اشکوری به میراث معنوی، عتیقه ای نیست

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم تجلیل از مقام استاد سیداحمد حسینی اشکوری گفت: رویکرد استاد اشکوری در فهرست نگاری، جمع آوری نسخ خطی و توجه به میراث معنوی عتیقه ای نیست. بلکه یک رویکرد هویتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از مقام علمی استاد سید احمد حسینی اشکوری امشب شنبه 11 آبان با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران، حجت الاسلام رسول جعفریان و چهره های علمی و فرهنگی کشور در سرای اهل قلم برگزار شد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه گفت: استاد اشکوری شخصیتی خود ساخته دارد که می توان مولفه های آن را به وضوح مشاهده کرد. ایشان با تلاش شخصی به قله رسیده است. شرایط برای او آماده نبوده است بلکه خود ایشان شرایط را آماده کرده است. تالیف 300عنوان کتاب پشتکار پیگیرانه ایشان را نشان می دهد.

وی افزود: نکته دیگر در مورد شخصیت استاد اشکوری تمرکز در یک مسیر و دوری از پراکنده کاری است که پراکنده کاری آفت کار یک محقق است این شخصیت از این جهت ادامه دهنده راه مرحوم آقابزرگ تهرانی بود این رویکرد به میراث، که از آقابزرگ شروع شد یک رویکرد عتیقه ای نبود چون خیلی از محققان و میراث شناسان چنین نگاهی دارند. اما نگاه مرحوم آقابزرگ و استاد اشکوری نگاه هویتی بوده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: اینکه شیعه از زمان پیامبر یک جریان مهم بوده و هسته اصلی آن، رویکرد علمی بوده دیدگاه اصلی استاد اشکوری در سالهای فعالیتش بوده است درست است که مذهب شیعه در طول تاریخ به سیاست پرداخته است اما هسته مرکزی تشییع رویکرد علمی بوده که همیشه به طور بالنده و گسترده وجود داشته است. محققانی مانند استاد اشکوری دارای چنین نگاه هویتی به جریان تشییع و قدرت آن بوده اند.

ایشان با فعالیتهایش اقتدار شیعه را نشان داده است که البته این فعالیتها با کوشش گذشتگانی که قدم در این راه داشتند تفاوت و تمایز دارد البته نه به این معنی که گذشتگان ناقص بوده اند چون این کار همیشه راه به سمت تکامل داشته است. اما به هر حال استاد اشکوری نقش تمایزی در این زمینه داشته است.

صالحی گفت: حضور میدانی وسیعی در کتابخانه های اسلامی و غیر اسلامی مانند واتیکان، آکسفورد، ونیز و... که حتی برای مرحوم آقابزرگ ممکن نبود اولین نقش متمایز استاد اشکوری است. به این ترتیب صدها و هزارها کتابخانه در جهان از دید او پنهان نماند. ویژگی دوم ورود خود استاد در زمینه فهرست نویسی بود که چهره ای مانند آقابزرگ تهرانی هم مستقیما وارد این کار نشد. ویژگی سوم ورود مستقیم ایشان به احیای میراث اسلامی است که دهها اثر گواه این ادعا هستند. و در پایان ویژگی چهارم ایشان این بود که سرپل ارتباطی و تماس جدی دیپلماسی فرهنگی بین ایران و جهان اسلام شده اند.

در بخشی از این مراسم از "جشن نامه استاد سید احمدی حسینی اشکوری" تالیف حجت الاسلام رسول جعفریان، با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران و جعفریان رونمایی به عمل آمد.

گزارش مشروح این مراسم متعاقبا منتشر می شود.

 

کد خبر 2167650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha